Fångarnas Dilemma

Mer om spelteori. Det mest kända eller grundläggande exemplet på spelteori är Fångarnas dilemma. Det första jag själv lärde mig på universitetet om just spelteori. Måste bara tillägga att spelteori är jätte intressant, mycket av de vi diskuterade i klassen kunde handla om tex Samsung och Apple som stenhårt konkurrerar och spelar mot varandra.

Tillbaka till fångarnas dilemma. Här kan två olika fångar välja mellan att ande den andra eller att hålla tyst. Om de bägge anger varandra åker de fast, om båda håller tyst går de fria. Om den ene anger den andra medan den andra håller tyst så får den förste en belöning, medan den andra får ett hårdare straff. Vilken strategi är bäst för en själv, att ange eller att hålla tyst?

Svaret kommer man fram till genom att analysera de olika fallen. Om den andre håller tyst, är det bäst för mig om jag anger (så att jag inte bara går fri utan också får en belöning). Om den andre anger mig, är det också bäst för mig att ange (så att jag i alla fall inte får det extra hårda straffet). Oavsett vad den andre väljer är det alltså bäst för mig att ange trots att det ur ett kollektivt perspektiv är bättre om båda håller tyst (båda går fria) än om båda anger (båda åker fast).

 
Att ange den andra är alltså ett Nash equilibrium enligt ekonomer. Väldigt intressant! Det är alltså detta utfall som är mest sannolikt! Så om du har chansen, skvallra på din polare, han kommer att skvallra på dig! ;)
Kommentera inlägget här: