Dejta som nationalekonomer!

Asså måste bara berätta om en artikel som Göteborgs Posten har skrivit. Rubriken lyder ”Dejta som nationalekonomer” och bara det måste man ju älska! :)

Ekonomi Professorn Paul Oyer skriver att dejtingsajter är detsamma som alla andra marknadsplatser och att kärleksaffärer är som alla andra affärer. Att allt handlar om utbud och efterfråga. Varan i detta sammanhang är dig själv, och allt handlar om hur du presenterar varan.

”Dejtingsajter som Mötesplatsen och Match.com är som marknadsplatser, precis som alla andra. Du är kunden, din tilltänkta partner är säljaren. En möjlig partner, är som en differentierad produkt. I utbudet av kvinnor eller män är alla unika, och ju fler möjliga partners du exponeras för, desto större är chansen att du träffar rätt. Precis som på aktiemarknaden, konstaterar Paul. Ju fler deltagare desto större marknad.”

DN och Paul Oyer skriver även om Marknadsföring. ”Man måste vara noga med hur man beskriver sig själv för att inte råka ut för bakslag. Profiltexten signalerar vem du är.” Paul Oyer började med att beskriva sig själv som ”separerad”, och ville på så sätt visa att han var öppen och redo för ett nytt förhållande. Han insåg snart att marknaden kunde tolka det som ett känslomässigt vrak, och tänka på kraschade äktenskap.  Detta är ett fenomen som Nobelpristagaren George Akerlof kallar för ”adverse selection”, när han analyserade bilannonser. Om det handlar om en bil eller möjlig partner spelar mindre roll. I varje annons, finns det dold information som får mottagaren att visualisera en ofördelaktig bild av dig, konstaterar Oyer.

”När Paul Oyer började dejta märkte han snabbt att dejtingprofiler är fulla av "överdrifter och lögner" och att kvinnor som beskrev sig själva som "roliga, optimistiska och atletiska" ofta ljög. Han utesluter inte att han själv inte alltid var helt sanningsenlig, i sin beskrivning av sig själv, för att framstå som mer attraktiv. Därför är det enligt Paul Oyer viktigt att man redan på första dejten tydligt visar vem du vill vara. Här använde han sig av nobelpristagaren Michael Spence teorier om "signalering". Ska du lyfta fram ett karaktärsdrag så gör det ordentligt. Om man vill framstå som rik, vilket förefaller vara en viktig signal för Oyer, så ska man klä sig i dyra märkeskläder, betala notan och lämna kvittot på bordet, enligt hans amerikanska modell.

Det finns ingen perfekt partner – nöj dig

Eller det kommer alltid att finnas en bättre partner därute än den du hittat. Men någonstans måste man nöja sig, konstaterar Oyer. Det baserar han på Dale Mortensen och Christopher Pissarides bidrag till sökteorin, som är en idé om hur konsumenter agerar på en marknadsplats där de ställs inför valet att bestämma sig eller att leta vidare. Nobelprisvinnarna kom fram till att kräsna firmor och jobbsökare bidrar till arbetslösheten – för de hade svårt att komma i mål

Men lika lite som det finns perfekta drömjobb eller personal, finns det inte heller perfekta partners. Därför är det förnuftigt att tids nog nöja sig med någon sin är riktigt bra, i stället för att vänta på någon som är perfekt, än att förbli "arbetslös" för resten av livet, skriver Paul Oyer”.

 

 
Miss Positiv:

Men underbart, och helt sant! :)

Svar: Ja precis :) tack :)
B t r c

Kommentera inlägget här: