Hur startar man ett eget företag?

 

Det första man behöver göra är att förbereda sin start och göra en affärsplan, Vad ska företag gå ut på osv. Man behöver fundera ut vilken företagsform man har, detta kan man få hjälp med att fundera över. Man måste starta och registrera sitt bolag, både hos bolagsverket och skatteverket, dessutom måste man noga kolla upp vad det är för skatter och avgifter som gäller för just dit företag. Man behöver även pengar för att finansiera starten av företaget. Försäkringskassan och arbetsförmedlingen har ett s.k. starta eget bidrag man kan ansöka. Jag är inte helt hundra på hur det fungerar.

 

Något att tänka på är att man även behöver skydda företagets namn, så att ingen annan tar det namnet. Man kan även ta s.k. patent, varumärkesskydd eller design skydd. Kolla in http://prv.se. Något av det absolut viktigaste är att marknadsföra sitt företag. Och även marknadsföra det rätt. Jag kommer att skriva ett eget inlägg om detta.

 

Fundera ut vad du kan göra för att få ett hållbart företag. Tyvärr är det vanligt att nystartade företag inte håller i längden. Var nog med att hålla kolla på vad som gäller i just din Bransch, när kommer till skatter, trender, kunder etc.

 

Är du osäker på något vilket man nästan alltid är, kolla in hemsida http://verksamt.se, det är en jätte bra hemsida som samarbetar med både skatteverket och bolagsverket etc. de kan hjälpa dig att starta och driva ditt företag. Man kan få personlig rådgivning och dom anordnar även starta eget dagar runt om i landet. Jag själv har använt mig mycket av dom när jag hjälp till att starta upp min sambos företag. Allt du behöver är tankar och funderingar så kan dom hjälpa dig med resten.

 

Sen är det självklart jätte många andra saker man behöver ha koll på när man startar eget än de jag beskriver här, men lite tips på vägen på saker som är viktiga. 

 

 

 

 

 

Josse:

superbra text!

Svar: Tack :)
B t r c

MADDISENJ.SE:

Bra tips!

Svar: Tack så mycket :)
B t r c

Meja:

Tack för en fint skriven och inspirerande text.

Svar: Tack :)
B t r c

ANNNAIZ:

SV: Tusen tack fina du! :)

annsoh:

Hej! nu har jag kört i gång dagens blogg! skulle vara jätte kul om du ville vara med, vem vet det kanske blir du som vinner o blir länkad inför alla mina läsare! ;) ny vinnare varje dag! http://annsoh.blogg.se/2014/january/dagens-blogg-avslutad-anmal-dig-igen-7.html#comment

natalia:

Skulle tro att det är sjukt svårt att starta eget;)

Svar: Det är inte så svårt att starta. Man behöver bara en bra ide, det svåra kommer sen när det handlar om att driva företaget och få företaget att gå med vinst :)
B t r c

Kommentera inlägget här: