"Jag tänker inte låta någon släcka min gnista"

UPPSTICKAREN, hon har granskat en historisk bankkrasch.

Carolina Neurath brinner för journalistyrket. Direkt efter studierna på JMK i Stockholm började medieföretagen dra i henne. Valet landade på jobbet som grävande näringslivsreporter på Svenska dagbladet, och för ett år sedan tog hon tjänstledigt för att skriva en bok. I augusti briserade hennes bomb i Ekonomisverige – boken Den stora bankhärvan om kraschen i HQ bank.

Vilka personer inspirerar dig?
– Personer som brinner för något, personer som inte bara pratar om vad de borde göra utan också tar tag i det. Modiga personer som vågar gå sin egen väg, har egna åsikter och står för vad de tycker. Även personer som inte bryr sig för mycket om vad omgivningen tycker. Det tror jag är nästan en förutsättning för att kunna ta sin egen väg och gå mot strömmen. 

Vad har varit din största utmaning senaste året?
– Att granska människor som är vana vid att ha så mycket makt och kunna styra sin omgivning. Att det dessutom pågick brottsutredningar samtidigt gjorde de inblandade ännu mer nervösa. Jag märkte det bland annat genom hårda ord och stämningshot från dem jag granskade.

Vad har du för planer för 2012?
– Fortsätta jobba på tidning. Jag har även några nya granskningsprojekt i tankarna.

Vad är det uppstickigaste du har gjort senaste året?

– Jag antar att det är boken jag skrivit, Den stora bankhärvan, som är en granskning av en av Sveriges mest katastrofala och uppmärksammade bankkrascher. Under ett halvår har jag intervjuat cirka 80 personer, tagit del av mängder av mejl och dokument för att kunna kartlägga vad som faktiskt hände när HQ Bank gick under och vem och vilka som bar ansvaret.

 

 

Lissen:

Den rubriken gäller nog för många av oss.

Ha en fin söndag. // Lissen

vanja:

kul att läsa :D

Svar: Tack :)
B t r c

Kommentera inlägget här: