Perfekt Konkurrens
Teorier är inte praktiken! Men det är ett utmärkt användarsätt att lära sig och studera marknaden.
Den eviga diskussionen om det finns något som heter perfekt konkurrens, om någon marknad i våra ekonomiska värld opererar under dessa kriterier.
Perfekt konkurrens är en modell (teori) i nationalekonomi där ingen aktör ensam kan påverka varans marknadspris. Perfekt konkurrens innebär bland annat att alla aktörer på marknaden har perfekt information, att inga transaktionskostnader existerar, alla varor är homogena (dvs liknande varandra), det finns inga karteller eller monopol, vi har inga externa effekter etc.
Som ni säkert ser så är det svårt för våra marknader att i praktiken uppnå dessa kriterier. Vi vet att på vissa marknader finns det inte perfekt information. Marknaden för försäkringar är ett sådant exempel.
Vi vet även att alla varor inte är homogena. Jag menar Iphone och Samsung smart telefoner skiljer sig mycket åt. I sådana marknader kan det vara annat än priset som styr vilken telefon vi köper, vilket företag som tjänar mest pengar. Ett exempel är att man kan föredra eller gilla en produkt över en annan. Jag till ex älskar Iphone och det spelar ingen roll om Samsung sänker sina priser lite. Jag kommer fortfarande köpa Apple produkter. Gotta love Apple!!
Och bara genom att kolla på Samsung och Apple så vet vi att det finns både duopol, oligopol och monopol på våra marknader.
Men vad säger allt detta egentligen? Om det inte finns något som perfekt konkurrens, varför studerar vi våra ekonomiska marknader under dessa förutsättningar? Lättast är nog att studera marknaden på detta sätt. Vad händer om det finns perfekt konkurrens? Vem gynnas av detta, konsumenter eller företag?
Att studera perfekt konkurrens är enkelt, vill man veta mera om hur marknaden fungerar kan man kolla på marknads misslyckande. Ett marknads misslyckande är en situation där den fria marknaden inte leder till en optimal resursanvändning i samhället. Och sim jag nämnt tidigare, marknadsmisslyckanden kan uppkomma bland annat på marknader där det finns kollektiva varor, asymmetrisk information, monopol, karteller och externa effekter.
Det är alltså svårt att finns perfekt konkurrens i praktiken, men det finns ett fåtal exempel på marknader som liknar perfekt konkurrens. Ex råvarumarknaden, jordbruksprodukt marknaden och finans marknaden.
Perfekt konkurrens är ett enkelt teoretiskt sätt att studera marknaden!