Boktips om fattigdom!

Sedan mina två senaste inlägg om barnfattigdom så har jag blivit väldigt intresserad av den familjepolitik som Sverige idag driver. Jag har läst mycket och nu har jag även beställt hem en bok som ska bli sjukt intressant att läsa.

Boken heter ”Biståndets dilemma” och är skriven av Fredrik Segerfeldt. Han föreslår bland annat en omstart i grunden. Utvecklingsbistånd kan bara fungera där det inte behövs. Och där det behövs fungerar det inte. Dessutom kan vi inte bygga upp fungerande politiska system i andra länder samtidigt som vi dikterar vad dessa system ska bedriva för politik. Vidare är det omöjligt att med bistånd från en stat till en annan komma runt de makthavare i fattiga länder som utgör utvecklingens främsta hinder. Detta är tre dilemman som gör tanken på ett fungerande bistånd omöjlig. I denna bok förklarar Fredrik Segerfeldt, en av landets främsta biståndsdebattörer, hur det kommer sig att tusentals miljarder kronor i utvecklingsbistånd under ett halvt sekel inte har lyckats bekämpa fattigdomen. 

Denna bok bör ligga i brevlådan vilken dag som helst. Det ska som sagt bli jätte spännande att läsa. Alltid kul med ny kunskap, och kunskap är det viktigast att ha för att kunna förändra en situation. Jag kanske kan skriva en form av ”recension” av boken sen, med egna tankar och värderingar! Kul!

Är du intresserad av något liknande? Läs böcker! Mycket går att låna och det är viktigt att veta vad man pratar om!

 

Jennifer - ungmamma :

fin blogg! :)

Svar: Tack :)
B t r c

Trees, mamma i London:

Vilken intressan blogg! Intellektuell :)
Appropå fattigdom hade jag aldrig sett det "live" tills jag åkte till Indien förra året.
Det är något alla borde se. När man sedan kommer hem igen för att gå in på bloggar där problemen handlar om mamman tänkt köpa gröna eller röda strumpor till dottern. :/
Ville hjälpa allihop därnere!! Men det är ju väldigt omöjligt! Man får hjälpa några lite varje gång istället :)

Svar: Ja verkligen!! Fick samma upplevelse när jag var i Thailand och såg vad tsunamin hade gjort med en liten by, folk hade inte ens råd att flytta eller bygga upp! Hemskt! Även om man sett på TVn så var det inte alls samma att se i verkligheten!

Hoppas Indien var lite fint ialla fall :)
Tack så jätte mycket för din kommentar, sånt uppskattas jätte mycket! Kram
B t r c

Kommentera inlägget här: